برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به گوگل کروم، فایرفاکس، اپرا و یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید
چهلمین جشنواره فیلم فجر 1401

چهلمین جشنواره فیلم فجر 1401

جشنواره فیلم فجر یکی از پرطرفدارترین فستیوال‌های سینمایی پرمخاطب‌ کشور است که هر سال در آغاز دهه فجر یعنی ۱۲ بهمن کار خود را در شهرهای مختلف کشور با اکران فیلم‌های سینمایی آغاز می‌کند، این جشنواره با حضور پرشور سینماگران داخلی و خارجی تا روز ۲۲ بهمن هر سال ادامه دارد و در روز آخر در مراسم اختتامیه برترین‌های این جشنواره معرفی و سیمرغ بلورین جشنواره به نفرات برتر اهدا می‌شود.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۴۰۱ علاوه بر تهران در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک کشور همچون اصفهان، تبریز، مشهد و شهرهای دیگر برگزار می‌گردد، سینماگران کشور هر سال با بهترین آثار خود در این جشنواره بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند.

چه فیلم‌هایی در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر امسال حضور دارند؟

در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر امسال که به آن سودای سیمرغ می‌گویند، ۲۴ فیلم شرکت کرده‌اند و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است این فیلم‌ها در طی ده روز برگزاری جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ اکران شوند.

فیلم‌های آخرین روایت سیما، اتاقک گلی، سرهنگ ثریا، سینما متروپل، استاد، شماره ۱۰، جنگل پرتقال، غریب، کت چرمی، کاپیتان، گل‌های باوارده، هوک، بچه زرنگ، پرونده باز است، در آغوش درخت، آن‌ها مرا دوست داشتند، آه سرد، بعد از رفتن، پویانمایی بچه زرنگ، یادگار جنوب، در آغوش درخت، روایت ناتمام سیما، سرهنگ ثریا، عطرآلود، وابل، های پاور، هفت بهار نارنج و چرا گریه نمی‌کنی؟ از جمله فیلم‌هایی هستند که در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۴۰۱ در سینماهای شهرهای مختلف اکران می‌شوند.

حواشی روز ششم جشنواره

ششمین روز جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تحت تاثیر یک اظهارنظر حاشیه‌ساز در برنامه تلویزیونی هفت و شیوه عجیب و پرسش‌برانگیز برپایی برنامه‌های بخش بین‌الملل به پایان رسید.

یکی از بحث‌های داغی که صبح روز دوشنبه، در فضای مجازی و میان سینماگران واکنش‌ها را برانگیخت، اظهارنظر جنسیت‌زده و با ادبیات غیرمتعارف ابوالقاسم طالبی در تلویزیون بود که در کنار سکوت و خنده بهروز افخمی مجری برنامه سینمایی هفت، حاشیه‌هایی را درست کرد.

این اتفاق با واکنش منفی برخی سینماگران به خصوص سینماگران زن و نیز منتقدان سینما و کارشناسان رسانه‌ای مواجه شد و همچنین بیانیه کانون کارگردانان خانه سینما را هم در پی داشت که در بخشی از آن نوشته شده است: «پخش سخنان مشمئزکننده احدی از شاغلین در سینمای ایران، در صدا و سیمایی که قرار بود دانشگاه باشد باعث تعجب و حیرت شد و آنچه از به کارگیری این الفاظ توسط مهمان برنامه ناهنجارتر و نابخردانه‌تر بود سکوت همراه با خنده مجری برنامه بود.

کانون کارگردانان پخش جملات سخیف و به دور از ادب و اخلاق در حق زنان و دختران شریف سینما که الهام‌بخش جهانیان بوده و هستند و خصوصاً پیشکسوتان این عرصه را به شدت محکوم کرده و استوار در کنار آنان با هر عقیده و تفکری ایستاده است.

ما بر این باوریم که چنانچه ذره‌ای اعتقاد و التزام به باورهای دینی و اخلاقی نزد مدیران و تصمیم‌گیرندگان صدا و سیما باقی مانده باشد، هر چه زودتر باید بابت این توهین و هتک حرمت از بانوان سینمایی ایران به نحو شایسته و مقتضی عذرخواهی شده و به جهت جلوگیری از تکرار اینگونه موارد که در برنامه ضد سینمایی هفت مسبوق به سابقه بوده و از زبان مهمان‌ها و گاه مجریان این برنامه درباره اهالی سینما اظهار شده و می‌شود نسبت، به تعطیلی این مضحکه، تصمیم عاجل اتخاذ شود.

5/5 - (2 امتیاز)
لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا